01234
Stolica

Dolnego Śląska

Tropiciele wybierają się na łowy

Wycieczka do Planetarium została zorganizowana w ramach projektu:

Rozbudzamy ciekawość – praktykujemy myślenie

Uczniowie klas 1 i 2 w poszukiwaniu wiedzy, pozwalającej lepiej poznać otaczający nas świat, ruszyli na wyprawę do Planetarium Instytutu Astronomicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Obejrzeliśmy, wyprodukowany przez Europejskie Obserwatorium Południowe, znakomity film pt. Wszechświat i cała reszta. Film, na żywo komentowany przez panią astronom, przedstawiał historię badań budowy Wszechświata od starożytnych Chin
i Grecji, poprzez epokę Odrodzenia aż po czasy współczesne. Uczniowie poznali
historię rozwoju teleskopów naziemnych, od małych lunet Galileusza aż po współczesne gigantyczne teleskopy zwierciadlane. Poznali też zalety i trudności obserwacji prowadzonych z przestrzeni kosmicznej. Przyjrzeli się cechom Słońca oraz planet Układu Słonecznego i ich najważniejszych księżyców. Dowiedzieli się z czego zbudowane są drobne ciała układu: planetoidy i komety, poznali sposoby poszukiwania planet poza słonecznych i budowę Galaktyki.
I może nie byłoby powodu aby na projekcję tego filmu wybierać się aż do Wrocławia, gdyby nie to, że był on wyświetlany na ekranie w kształcie kopuły z zastosowaniem najnowszych technik projekcyjnych, a seans można było
oglądać usadowiwszy się na plażowych leżakach. Mieliśmy wrażenie, że nad naszymi głowami jest rozgwieżdżone niebo, a my poruszamy się na pokładzie międzyplanetarnego pojazdu. Równie ciekawy jak film okazał się wykład prowadzony przez panią fizyk, która objaśniła nam jak to się dzieje, że na Ziemi są pory roku i dlaczego znamy tylko jedną stronę księżyca. Potem odkrywaliśmy nie znane nam zakamarki Wrocławia. Opowiadał o nich pan przewodnik, który okazał się być prawdziwym znawcą miejsc, w których spotkać można wrocławskie krasnale. Niezmiernie ciekawym i zaskakującym miejscem okazała się również wystawa urządzona w nieczynnym Dworcu
Świebodzkim. Kolejkowo to największa w Polsce makieta kolejowa. Na 335 metrach kwadratowych jest kilkaset metrów torowiska z pociągami, blisko 3,5 tysiąca figurek ludzi i zwierząt, ponad dwieście samochodów - w tym radiowóz na sygnale, taksówki, wozy strażackie, różne obiekty architektoniczne - wiadukty, wiatrak, sadzawka, wodospad i np. dom
w budowie z pełną ekipą budowlańców, dźwigami i innymi sprzętem budowlanym. Zobaczyliśmy miniatury budowli z Dolnego Śląska m.in. kamienice Wrocławskiego Rynku, Dworzec Świebodzki, obserwatorium na Śnieżce, Karkonoskie Tajemnice w Karpaczu. Oglądaliśmy życie na wsi, towarzyszyliśmy
turystom podczas górskich wypraw, obserwowaliśmy akcję ratunkową, spotkaliśmy leśniczych, narciarzy, kupców, cyrkowców czy plażowiczów. Duże wrażenie zrobił na nas efekt noc - dzień. Kiedy nadchodzi zmrok nad Kolejkowem, rozświetlają się okna budynków i reflektory samochodów, możemy zajrzeć do restauracji, klubów, mieszkań , obejrzeć ich wystrój i podglądać ich mieszkańców zastygłych podczas przeróżnych zajęć. Pobyt w Kolejkowie zakończyliśmy zajęciami plastyczno – technicznymi.
        Do domu wróciliśmy wieczorem, jak zwykle bardzo zmęczeni ale
i szczęśliwi, wzbogaceni o nową wiedzę, umiejętności, wrażenia i doświadczenia.